Ha hosszú távra szólóan akarunk választani, akkor érdemes időt, energiát és pénzt is fektetni a biciklivásárlásba. Alaposan végig kell gondolnunk, mire és mennyit akarjuk majd használni az új sporteszközt.
Az első és legfontosabb, hogy tudjuk, hol tekerünk majd a legtöbbet: terepen, könnyebb terepen, országúton, városban vagy aszfaltozott kerékpárúton”
– javasolja Miklós Erika volt kerékpárversenyző, kerékpáros szakember. „Ez már jó támpont lehet ahhoz, hogy szűkítsük a kört, de ha nincs határozott elképzelés, ma már könnyű segítséget kérni a biciklisboltokban, szakszervizekben.
Manapság már hatalmas a kínálat: országúti, mountain bike, crosstrekking, trekking, city, fitneszkerékpárok, valamint a dirt street és a bmx, de ezek már speciális, extrém sportokra használt bringák.”
Akinek nincs határozott elgondolása, annak szabadidős, családi bicajozásokhoz a legjobb választás a trekking lehet. A trekking kifejezetten hétköznapi közlekedésre tervezett bicikli, amihez rengeteg kiegészítő vásárolható.
Létezik teljesen felszerelt és csupasz változata is, mindenki eldöntheti, hogy a személyiségéhez melyik áll közelebb. „Gyerekes családoknak a felszereltet ajánljuk, ez kényelmesebb testpozíciót enged meg, egy hosszabb kirándulásra is alkalmas” – tanácsolja Miklós Erika.
És vannak még az úgynevezett city bike-ok is,
a bevásárlókosarakkal felszerelt városi kerékpárok, amelyek már nem csak a közép- és idősebb korosztály körében közkedveltek, hanem a fiatalok közül is egyre többen használják például munkába járásra. Ezeknél a bicikliknél a csomagtartó, a sárvédő és a világítás alapfelszereltségnek számít.
A KRESZ szerint elöl és hátul is lennie kell világításnak, az első kerékre borostyánsárga prizma is kerül. Előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt kell felszerelni, valamint a csengő is a kötelező tartozékok közé számít. A sisak nemcsak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek is ajánlott, ahogyan a fényvisszaverő mellény is.
Aki közlekedésre és túrázásra egyaránt használná biciklijét, annak a cross a legjobb választás. Átmenetinek tekinthető az országúti és a hegyi kerékpár között. Úgy fejlesztették ki, hogy az aszfaltról letérve könnyebb erdei terepen is hibátlanul teljesítsen. Sokoldalúságát annak köszönheti, hogy a gumija keskenyebb, a kerékmérete viszont nagyobb, mint a hegyi kerékpároké. Emiatt a homogén, kemény felületen tempós haladást biztosítanak, de a könnyebb terepen is lehet rájuk számítani. A legelterjedtebb típusnak számít nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon.
„A megbízhatóbb, hosszú távon használható, garanciális biciklik ára 80–100 ezer forint között mozog.
Nem éri meg spórolni, mert az alacsonyabb árkategóriával már lehet gond,
az olcsóbb alkatrészek hamarabb megkopnak és elromlanak. A választásnál a legfontosabb, hogy jó fékekkel felszerelt kerékpárt válasszunk, és alumínium felnije legyen” – javasolja Miklós Erika.
A rutinosabbaknak a szezon kezdetekor ajánlott alaposan felkészíteniük a biciklit, ehhez a legjobb döntés, ha szakszervizbe viszik, kifejezetten tavaszi felkészítésre. „Ott minden csapágyat, forgó alkatrészt megvizsgálnak, kerekeket centríroznak, megvizsgálják a külsőgumik állapotát, váltókat és fékeket állítanak. Ezeket jobb, ha szakemberre bízzuk, így biztosak lehetünk a kerékpárunk műszaki állapotában, és nekünk otthon csak a gumik nyomását kell ellenőriznünk elindulás előtt.”
Futóbicikli esetén az ülés- és kormánymagasság ellenőrzésén kívül nem sok dolgunk van a pici járművel. Egy jópofa csengő hasznos plusz lehet a gyerek járgányán, a sisak és a láthatósági mellény pedig elengedhetetlen.
A pedálos kerékpárok gyerekméretű kivitelénél érdemes ugyanúgy ellenőrizni a gumik, a fékek, a lámpák és prizmák állapotát, mint a felnőtt változatoknál.
Ha pedig még utazó korú gyermekről van szó, választhatunk, hogy mivel biztosítjuk a kényelmét. „A gyerekhordozó üléseket általában hátra ajánljuk, a hátsó kerék fölé. Ennek létezik egy önhordós verziója, amelyben maga a gyerekülés két acélpálcán ül, és egy tartó konzol segítségével kapcsolódik a kerékpár ülőcsövéhez. Ennek köszönhetően van egy apró mozgása le és fel, hogy elvezesse az apró ütéseket, rázkódásokat.
Vannak a csomagtartóra felszerelhető változatok, ezek hátránya, hogy rögzítettek, vagyis a gyerek garantáltan minden gödröt és bukkanót meg fog érezni. A 10 fokig dönthető háttámlát direkt arra az esetre találták ki, ha a gyerek elaludna kirándulás közben” – ismerteti Miklós Erika. A kerékpár-gyerekülések általában 22 kilóig használhatók.
Az egy-két gyerek szállítására alkalmas kerékpár-utánfutó használata Miklós Erika tapasztalatai szerint itthon még viszonylag ritka. Inkább csöndesebb, kisebb járműforgalmú vidéken ajánlott, de a visszajelzések alapján elmondható, hogy az autóvezetők még nem igazán készültek fel ezekre a speciális járművekre.
A kerékpárutakat tekintve nagyon jó a helyzet, az ország szinte bármely pontján gyönyörű helyeken, hibátlan minőségű, fejlett hálózaton lehet tekerni. Budapest környékén – edzettségi állapottól függően – a János-hegy, a Római-part, Szentendre, Verőce és Leányfalu is kiváló program lehet. A fővárosban bármelyik ligetben vagy a budai rakparton is végigvezet kerékpáros út. Úti célt az alapján érdemes választani, hogy mennyire vagyunk edzettek, viszünk-e magunkkal gyereket, beiktatunk-e esetleg más programot is.