Portugália
Szlovénia
Románia
18:002024. július 02.
Hollandia

Négyezer éve létezik a milliók által kedvelt egészségjavító étrend

A mediterrán étrend jótékony hatással van a kognitív működésre
Már négyezer évvel ezelőtt is tisztában voltak azzal a mediterrán térségben élő emberek, hogy mi a jó nekik. Egy új tanulmány szerint az ókori szíriaiak már hasonlóan étkeztek, mint amit ma mediterrán étrendnek nevezünk, és amelyet számos egészségügyi előnye miatt szeretnek.

Több ezer éve kedvelt étrend

Régóta tudjuk, hogy a Földközi-tenger vidékén élő népek körében kisebb bizonyos egészségügyi problémák, például a szív- és érrendszeri vagy a rákbetegségek aránya, ami jelentős mértékben az étrendjüknek köszönhető.

A régi mondás, miszerint „az vagy, amit megeszel” itt tényleg igaz. A stabil izotóp arány elemzésének technikája lehetővé teszi a ténylegesen elfogyasztott élelmiszercsoportok típusának közvetlen meghatározását

– mondta Benjamin Fuller, a Leuveni Egyetem régész-kémikusa Elana Spivacknak az Inverse című lapnak, amit a ScienceAlert online tudományos portál idéz.

A mediterrán étrend jótékony hatással van a kognitív működésre
Fotó: PInterest

A PLOS ONE tudományos szaklapban publikál tanulmányban a kutatók ezt a technikát a régészeti izotópmérések nagy adathalmazain alkalmazták a szíriai Tell Tweini településtörténetének vizsgálatára. A bronz- és vaskorban ez a hely az Ugarita Királyság egyik fő kikötője volt. Az adatkészlet 410 növényi magból, valamint 16 emberi és 210 egyéb állati csontból származó izotópméréseket tartalmazott, a Krisztus előtti 2600 és 333 közötti időszakból.

Az emberek maradványaiban mért viszonylag alacsony nitrogén-15 izotópszintek arra utaltak, hogy időnként húst fogyasztottak, ami arra utal, hogy Tell Tweini lakói elsősorban a háziasított állataikra támaszkodtak munka, tej és gyapjú miatt.

Úgy tűnik, hogy különösen Krisztus előtt 2000 és 1600 között az étrendjük nagyrészt teljes kiőrlésű gabonafélékből, gyümölcsökből és zöldségekből állt, beleértve az olajbogyó és a szőlő bőséges mennyiségét.

Az emberi étrend viszonylag alacsony volt az állati fehérjében, és összevethető a mai tipikus mediterrán étrenddel, amely kenyérből (búza/árpa), olajbogyóból, szőlőből, hüvelyesekből, tejtermékekből és kis mennyiségű húsból áll

– írják Fuller és munkatársai tanulmányukban.

Hozzátették: bár a növényfogyasztásra való hagyatkozásuk szükségszerűségből alakulhatott ki, a húsok, gyümölcsök, gabonafélék és zöldségek aránya ma is a legegészségesebb választásnak bizonyul, mind a saját jólétünk, mind a környezetünk szempontjából.

Jól kezelték a megnövekedett szárazságot

A megőrzött magvak magas szén-13 izotópszintje arra utal, hogy Tell Tweini terményeit jól gondozták és öntözték a lelőhely története során. Az állati trágya használata szintén magyarázatot adhat a növényekben talált magas nitrogén-15 izotópszintre.

Tell Tweini lakosságának étrendje annak ellenére eltér a mai Földközi-tengeren élő emberekétől, hogy a település alig több mint két kilométerre volt a tengerparttól. Ráadásul itt sokféle halat találtak, a középső bronzkorban az ott élő emberek nem sok tengeri élelmiszert fogyasztottak.

zöldség, gyümölcs
A mediterrán étrend nagyrészt diófélékre, magvakra, gyümölcsökre, zöldségekre, teljes kiőrlésű gabonafélékre és hüvelyesekre épül, elsődleges zsírforrásként pedig az olívaolajra
Fotó: Anna Pelzer

Az ősi társadalom tagjai bizonyára képesek voltak elegendő élelmet termelni a termésükből, ami arra utal, hogy a földjük termékeny volt. Ez összefügg a régió ismert olívaolaj-termelésével. A lelőhelyen végzett ásatások azt mutatják, hogy az olívaolaj előállítása Tell Tweini egyik fő gazdasági tevékenységévé vált, és a vaskorban minden házban megtalálhatóak voltak az ehhez a tevékenységhez kapcsolódó berendezések

– magyarázza Fuller és csapata.

Nem sokkal Krisztus előtt 1200 után Ugarit összeomlott: a királyság bukását a terméskiesésnek, a társadalmi zavargásoknak és az egész régióban tapasztalható éhínségnek tulajdonították, ám Tell Tweini olajtermelésének jelei hamarosan ismét megjelentek, a növényi izotópok stresszének nyoma nélkül.

A tudósok arra következtettek, hogy Tell Tweini lakói nagyon jól kezelték a megnövekedett szárazságot ebben az időszakban, a legtöbb esetben még jobban is, mint más korabeli településeken.

Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a mediterrán étrend évezredeken át segítette az emberiség fennmaradását, ami egy viszonylag stabil éghajlattal rendelkező termékeny környezetben is kialakult.