Szükségünk van egy itthon elismert klub tagságára, valamint egy "kék könyvre", ami tartalmazza a klubtagságunkat és az orvos engedélyét, hogy versenyezhetünk. Ha ez mind megvan, akkor a Magyar Vitorlás Szövetségtől egy versenyengedélyre van szükségünk és egy bélyegre, mely funkcióját tekintve arra, jó, hogy a hazai versenyeken pár ezer forint befizetése mellett egész évben fél áron versenyezhetünk...
Így már hivatalosan is a rajtvonalra állhatunk.
Most nézzük, hogy milyen lehetőségeink vannak. A világ hajózásában négy nagyobb műfajjal találkozhatunk. A túra-, pálya-, csapat-, párosverseny. Itthon ebből csak kétféle népszerű. Ez a pálya- és a túraverseny.
Véleményem szerint az egyik legáttekinthetőbb műfaj a túraverseny. Itt a széliránytól függetlenül kell adott utat bejárnunk. Ilyen a Kékszalag - a legnépszerűbb hazai vitorlásverseny - is, ahol a balatonfüredi rajt után Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred a pálya. Az ezeken a helyeken elhelyezett bójákat kell megkerülni.
A másik nálunk használt műfaj a pályaverseny. Ezt a fajta versenyzést használják az olimpiai vitorlásversenyeken is. A pályát a széliránytól függően rakják ki, az indulás mindig széllel szemben történik. Hajóosztálytól függően háromszög, trapéz és "fel-le" pálya lehetséges. Egy-egy szakasz hossza max. 3 kilométer. Ezen több kört kell a versenyzőknek megtenniük. A fiatalok ilyen rendszerben kóstolnak bele a versenyvitorlázásba. Egy fontos különbség, hogy míg a túraversenyen a szélerő nem befolyásolja a versenyt, addig a pályán elhalaszthatják azt, megvárva a kedvező széljárást.
A nemrégiben lezajlott Mol Kupa is pályaversenyen zajlott.