The punctured tyre of Mercedes' British driver Lewis Hamilton punctures is pictured as he goes on to win the Formula One British Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on August 2, 2020. - Lewis Hamilton survived a dramatic finale to win the British Grand Prix on Sunday, just making it across the line on three tyres to beat a fast closing Max Verstappen on Red Bull. The defending world champion claimed his seventh British Grand Prix win as Ferarri's Charles Leclerc came third and Daniel Ricciardo of Renault fourth. (Photo by ANDREW BOYERS / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton példátlan módon, három keréken ért célba és győzött a Brit Nagydíjon: vitán felül áll, hogy hihetetlen szerencséje volt, viszont nem lehet szemet hunyni afelett sem, hogy elképesztő lélekjelenlétre volt szüksége a helyzet kezeléséhez és a Mercedes célba juttatásához. A britnek csak órákkal később esett le, hogy mit élt át.
A technikai sportokban bármikor, bármi megtörténhet, és mindennek az ellentéte is. A jól ismert szólamot már annyiszor hallottuk, hogy hajlamosak vagyunk üres frázisnak gondolni, még úgy is, hogy időről időre bizonyítást nyer a régi alapigazság. A Brit Nagydíj hajrájában történt defektek is kőkeményen alátámasztották ezt, a helyzet egyúttal arra is jól rávilágított, hogy a gépek és a technika dominálta F1-ben - ahol sokszor már a versenyzőket is tökéletesen programozott, lélek nélküli robotnak tekintjük - nem lehet szemet hunyni az emberi tényező felett.
Amikor azt gondoljuk, hogy nyugodtan elkrúzolunk a naplementében a győzelemmel, a dráma akkor jön!" –
mondta a futam utáni online sajtóértekezletén a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, akinek együttesét duplán érintette a gumimizéria: a csillagos autók még a szokásosnál is könnyedebben masíroztak a győzelem felé, amikor két körrel a leintés előtt előbb Valtteri Bottas bal első kereke lett defektes, majd az utolsó kör során Hamiltonnál is jelentkezett ugyanaz a probléma.
Ugyan csapattársa defektjét követően határozott figyelmeztetést kapott a rádión az abroncsok kímélésére, a komoly csatákon edződött, sok mindent megtapasztalt hatszoros világbajnok számára így is olyan volt a defekt, mint egy villámcsapás.
A kényelmes verseny végéhez közeledve fejben talán már a pezsgősüveget szorongatta és a hetedik hazai győzelmét tömjénező, a bajnoki pontelőny növekedését kürtölő címlapokat is vizionálta. Egy ilyen helyzetben jött az a bizonyos menykő, amelynél keményebb próbára mostanában senki és semmi nem tette a britet, hiszen három épp kerékkel és egy szétmálló abronccsal kellett menekülnie a Red Bull-Hondával rohamtempóban közeledő Max Verstappen elől. Megcsinálta: nem lehetünk biztosak benne, hogy másnak sikerült volna, s bár látszólag könnyen megoldotta a feladatot, a futam utáni órákban jól láthatóvá vált, hogy
a bírálói által olykor gépiesnek, olyakor túlzottan lazának tartott pilóta komoly érzelmi hullámvasúton utazott.
„Az utolsó néhány körben elkezdtem visszavenni, de aztán az egyenesben elkezdett ereszteni az abroncs. Észrevettem, hogy egy picit változott a formája.
A szívem határozott a torkomban dobogott, mert amíg rá nem léptem a fékre és láttam, hogy elkezd leválni a felniről, addig nem tudhattam, hogy mi lesz. Aztán csak mentem és próbáltam tartani a tempót, mert néha leválik és eltöri a szárnyat, illetve más egyéb dolgok történnek. Oh, Istenem, csak imádkoztam, hogy körbeérjek és ne legyek túl lassú. Az utolsó két kanyaron majdnem nem jutottam túl, de Istennek hála végül megoldódott" –
mondta Hamilton közvetlenül azután, hogy kikászálódott az autóból.
Nagyjából fél óra múlva, az FIA hivatalos online sajtótájékoztatóján már arról beszélt, hogy elkezdett tudatosulni benne, hogy mi is történt valójában: „Nos, ahogyan telnek a percek, úgy érzem egyre rosszabbul és rosszabbul magam, hiszen kezdem felismerni, hogy mi is történt valójában.
A pillanat hevében az adrenalin dolgozik és felszínre jött a túlélési ösztön is. Nyugodt és kimért tudtam maradni, megpróbáltam hazahozni az autót, de itt ülve természetesen már olyan dolgok is megfordulnak a fejemben, hogy mi történhetett volna például akkor, ha az abroncs egy gyors kanyarban adja meg magát. Akkor biztosan más lenne a kép.
Hálás vagyok érte, hogy nem így történt és túljutottunk ezen" – fogalmazott a győztes, akinél többször még egyetlen pilóta sem diadalmaskodott hazai pályán.
A legjobban kora este, a Mercedes által szervezett sajtóbeszélgetésen lehetett érzékelni, hogy a pilótát megrémítette az, amin keresztülment. A brit már számtalanszor bizonyította, hogy mesterien használja a sajtót és a nyilvánosságot a saját céljaira, ezúttal viszont szó sem volt vagánykodásról, lazaságról vagy bármi másról - a klasszisból érezhetően előtört az őszinteség.
„Határozottan ez volt a legdrámaibb végjáték, amire vissza tudok emlékezni – mondta Hamilton,
aki szokásához híven ezúttal is jelezte, hogy nem emlékszik minden pillanatra pályafutásából. – Túlfűtött pillanatok voltak. Óriási kihívás. Még csak most volt alkalmam megnézni az ismétlést... Akkor ott nyugodt tudtam maradni mindvégig, de utána, a sajtótájékoztató közben és azóta is egyfolytában csak az jár a fejemben, hogy mivel szembesültem. Ez a késleltett reakció..."
A váratlan defekthullám a Mercedes duója mellett a McLaren pilótáját, Carlos Sainzcot is érintette, ráadásul a spanyol esetében is a bal első abroncs adta meg magát. Noha a Pirelli vizsgálja a meghibásodások hátterét, épp az említett tény az, amely miatt csekély a valószínűsége annak, hogy a pályára hullott törmelékek okozták a defekthullámot. Sokkal inkább elképzelhető, hogy a balszerencse helyett a humánfaktor volt a rendező: a mérnökök és a versenyzők a határokat feszegetve túlságosan hosszúra, legalábbis a Pirelli által javasoltnál biztosan hosszabbra szabták a második etapokat és talán több pilótával is megtörténhetett volna hasonló, ha a második biztonsági autós fázis rövidebb ideig tart.
Természetesen felmerült az is, hogy van-e összefüggés a gumispecifikációk és az autók teljesítményének javulása között.
A Pirelli idén változtatás nélkül gyártja és szállítja a tavalyi abroncsokat, miközben a versenygépek gyorsultak, így a gumik komolyabb terhelésnek vannak kitéve.
Ha esetleg ez áll a háttérben, a milánói gyártót biztosan nem szólhatják meg: a vállalat lefejlesztette a 2020-as abroncsokat, azokat tesztelték is a csapatok, ám az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjat követő teszt után egyhangúlag megszavazták, hogy maradjanak a tavalyi gumik az idei évre is. Akkor azzal érveltek, hogy a tervezett nagy szabálymódosítás előtt túlzott mértékben, ráadásul későn kellett volna jelentős módosításokat végezni az autókon. Annyi bizonyos, hogy a következő 48 óra izgalmasnak ígérkezik: a gumigyár időszűke miatt a saját pályalaboratóriumában folytatja le a vizsgálatokat, amelyekkel hétfőre, rosszabb esetben keddre szeretnék végezni, hogy a következő silverstone-i fordulóra már biztos információk álljanak rendelkezésre.
Semmit nem akarunk kizárni, mindent 360 fokosan megvizsgálunk és nem zárunk ki semmilyen eshetőséget, mert ilyen jellegű vizsgálódás esetén az lenne a legnagyobb hiba, amit el lehet követni. Mindent, tényleg mindent figyelembe fogunk venni" –
fogadkozott a gumigyár online sajtóértekezletén a versenyzésért és F1-ért felelős menedzser, Mario Isola.
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!