A kipufogógáz-kibocsátás csökkentésének egyik módszere az utókezelő eszközök használata. A modern dízelmotoros járművek többségét kipufogógáz-visszavezető (EGR) rendszer beépítésére tervezték. De mi az EGR szelep?
A modern, dízelmotoros belső égésű motorok körében a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) az égési folyamat során melléktermékként keletkező nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátás szabályozására szolgál.
A környezetből származó levegő többnyire oxigén és nitrogén kombinációja. Amikor a levegő összekeveredik az üzemanyaggal és meggyullad az égéstérben, a hőmérséklet emelkedik és NOx kibocsátást eredményez.
Az EGR-rendszer úgy működik, hogy a motor kipufogógázának egy kis részét visszavezeti a motor égőkamrájába a szívócsatornán keresztül, csökkentve az égési hőmérsékletet, és ezzel csökkentve a kibocsátott NOx mennyiségét.
Az EGR szelep az EGR rendszer fő alkotóeleme, és általában zárva van. Csatlakoztatja a kipufogó csatornát a szívócsonkhoz, és vákuum vagy beépített elektromos léptetőmotor vezérli. Az EGR szelep feladata, hogy szabályozza a visszavezetett kipufogógáz áramlását a motor terhelésétől függően.
A nitrogén-oxidok az égés során melléktermékként keletkező kibocsátások, a levegőben lévő nitrogén- és oxigéngázok égés közben reagálnak, különösen magas hőmérsékleten.
Az NOx a szmog egyik fő alkotóeleme, és káros hatással lehet az emberi egészségre, valamint az ökoszisztémára és a mezőgazdasági növényekre. Ezért az EGR-rendszerek beépítése az autó tervezésébe fontos a károsanyag-kibocsátás csökkentése szempontjából a környezet megóvása és az emberi egészségre gyakorolt pozitív hatás szempontjából.
A modern dízel járművek többsége beépíti az EGR szelepeket a NOx-kibocsátás csökkentése érdekében, ezért megfelel a szigorú kibocsátási előírásoknak. Az EGR-rendszerek visszavezetik a kipufogógáz egy részét az égéstérbe, ahol friss levegővel kombinálják.
Ez csökkenti az oxigéntartalmat és növeli a vízgőz-tartalmat az égéskeverékig, ami csökkenti az égés csúcshőmérsékletét. Mivel az égés csúcshőmérsékletének emelkedésével több NOx keletkezik, az EGR szelep hatékonyan csökkenti a motor által termelt NOx mennyiségét.
Az EGR szelep a motor beindításakor elkezd működni, eléri a megfelelő üzemi hőmérsékletet és a fordulatszám-növekedést. Fokozatosan az EGR szelep szabályozza a kipufogógáz áramlását. Amint lelassul és a motor leáll, az EGR szelep visszaáll zárt helyzetébe, és megakadályozza a kipufogógázok áramlását.
Az EGR szelep gyakori problémája a szén-lerakódások felhalmozódása miatt. A legrosszabb esetekben az EGR szelep és az EGR járatok teljesen elzáródhatnak, megakadályozva a kipufogógázok visszavezetését.
Az eltömődött kipufogógáz-visszavezetések gyakran a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás vagy a csökkent teljesítmény mellett a fekete füsttel járnak. Ha az EGR szelep nem nyílik ki vagy nem záródik be, akkor a műszerfalon világít a motor ellenőrző jelzőfény.
A jármű belsejéből az üzemanyag szag szintén a meghibásodott EGR-szelep jele, mivel az üzemanyag-fogyasztás növekedése miatt több szénhidrogént bocsát ki a kipufogógázon keresztül. A szag irritáló jellege miatt könnyen észrevehető. Hosszú távon az emberi egészségügyi problémákhoz vezethet.
Az autótulajdonosok egy része megpróbálja eltávolítani járműveikből az EGR szelepeket és a dízel részecskeszűrőket (DPF), hogy elkerüljék a költséges javításokat. A modern gépjárművek esetében azonban az EGR szelep vagy a DPF eltávolítása törvénytelen, mivel a jármű így nem felel meg a közúti járművekre vonatkozó előírásoknak.
Az EGR szelep mindenképpen pozitív kiegészítője a járműveknek a káros NOx-kibocsátás csökkentése szempontjából, annak drága javítási költségei ellenére. Ha úgy gondolja, hogy hibás az EGR-szelepe, akkor keresse a Két Molnár Autó Kft. autóalkatrész kis- és nagykereskedést, ahol széles választékban kínálnak EGR szelepeket, hűtőket és egyéb autóalkatrészeket.