MARSEILLE, FRANCE - JUNE 22: The Red Bull Racing team prepare before the showrun during the F1 Festival Marseille on June 22, 2018 in Marseille, France. (Photo by Getty Images/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1W2FYBZHD2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A Forma-1 1950 óta íródó történelmében először fordul elő, hogy zsinórban három hétvégén rendeznek futamokat. A pilóták és a csapattagok más véleménnyel vannak az eddig soha nem látott helyzetről.
Amíg a közönség izgatottan várja a hétvégéket, addig a csapatoknak rengeteg feszültséggel és kapkodással kell szembenézniük a versenyek sokaságában. Egy adott futam után módszeresen össze kell pakolniuk, el kell utazniuk a soron következő nagydíj helyszínére, majd ott újra fel kell építeni a garázsokat, motorhome-okat, és ami a legfontosabb, tökéletes állapotban kell a pilóták alá tenni az autókat.
Az istállók utazó személyzetének már két egymás utáni versenyhétvége is megterhelő feladat, idén viszont zsinórban három hétvégén kell helytállniuk, mert a Francia Nagydíj után rögtön Ausztriába, majd az Egyesült Királyságba kell utazniuk. Az Autosport megkérdezett néhány csapattagot, hogy mit gondolnak a tripla-hétvégéről.
“A legnagyobb aggodalmam mind közül, az emberi tényező. Már túl vagyunk több dupla-hétvégén, de ez az első eset, hogy zsinórban három verseny lesz egymás után. Ez mentálisan és fizikálisan is nagyon megterhelő. Jobban, mint amennyire ez kívülről látszik” - mondta a Toro Rosso csapatmenedzsere Graham Watson.
A csapatok ilyenkor extra munkaerőt alkalmaznak, például sofőröket, akik az autókat, motorhome-okat és a felszereléseket szállító kamionokat vezetik. Három hét alatt bő 2500 kilométert kell megtenniük.
Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a Francia Nagydíj időpontja egy órával eltolódik a labdarúgó-világbajnokság mérkőzései miatt, ennek következtében a csapatoknak kevesebb idejük lesz összepakolni a verseny után. Korábban sem láthatnak munkához, pedig legszívesebben ezt tennék.
“Azért vagyunk itt, hogy műsort csináljunk. Figyelnünk kell a vendégeinkre és a lehető legjobb képet kell mutatni magunkról. Azonban, ha már vasárnap délután a verseny előtt vagy a futam közben elkezdenénk pakolni, nem hiszem, hogy ezt a látszatot keltenénk” - nyilatkozta a Haas csapatmenedzsere Peter Crolla.
“Nyilvánvalóan össze kell pakolnunk, így elképesztően későn fogjuk elhagyni a pályát. Hétfőn az első dolgunk az lesz, hogy mindannyian felszállunk egy Ausztriába induló charter-járatra” - árulta el Watson.
Hozzátette, Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke kikötötte, a többi istálló tagjaival együtt kell közlekedniük, nehogy fennakadjanak egy lezárt alagút vagy egy kimaradó vonat miatt.
A tripla-hétvége szoros időbeosztása miatt az is nagy bonyodalmat okozhat, ha valaki komolyabb balesetbe kerül,
mert a szokásosnál is kevesebb idő marad arra, hogy a szerelők megjavítsák az autót a következő versenyre. Ebből adódóan a pilótáknak rendkívüli módon oda kell figyelni arra, hogy az edzések és a verseny végén az autóikat egy darabban hozzák vissza a garázsokba.
A csapatokkal ellentétben, a pilóták összességében nincsenek rossz véleményen a tripla-hétvégével kapcsolatban. “Szerintem ez jó dolog - mondta Esteban Ocon, a Force India versenyzője. - Amikor gyerek voltam, minden nap versenyezni akartam és ez az álom most valóra válik. Viszont, másrészről
gondolnom kell a csapatra is, a szerelőkre, akik azokat a gyönyörű vendéglátó helyiségeket építik fel. Ez előreláthatólag nagyon nehéz lesz nekik, ezért a lehető legkönnyebb körülményeket kell megteremteni számukra. Elvégre is egy csapat vagyunk és támogatnunk kell egymást”
- vélte Ocon, honfitársa, Pierre Gasly pedig hozzátette, az autóversenyzők is a lehető legtöbbször ülnének autóba, ezért nem bánja, hogy egymás után jönnek a futamok. Fernando Alonso igen sajátosan reagált a helyzetre: “Nekem zsinórban kilenc futamom van, szóval ezzel az utolsó hárommal már nem lesz gond” - utalt arra, hogy az áprilisban megrendezett Azeri Nagydíj óta minden hétvégén versenyzett, vagy tesztelt.
A 14. Európa-bajnokság döntőjében alakult ki a végeredmény tekintetében a legnagyobb különbség két csapat között. A világbajnoki címet is birtokló Spanyolország 2012-ben 4-0-ra győzte le Olaszországot, és a tornán hat meccs során összesen egy gólt kapott. Azt az első csoportmeccsén a döntőbeli ellenfelétől, Olaszországtól.