A május 1-jén megrendezett Nagy Futamon láthatott először a közönség Formula E autót Budapesten, és Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnök-vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, dolgoznak azon, hogy a hamarosan akár világbajnoksággá fejlődő sorozatnak magyarországi fordulója is legyen.
Az elektromos autóversenyt 2011-ben álmodták meg, az első szezon 2014 végén kezdődött, azóta is téltől nyár elejéig rendezik a futamokat városi pályákon. Az első négy idényt az első generációs autóval teljesítették, ekkor még kínos autócserékre volt szükség az akkumulátorok lemerülése miatt, a mostani, második generációs autóval viszont már valódi csatákra is lehetőség nyílik.
Az aktuális szezon Szaúd-Arábiát, Marokkót, Chilét, Mexikót, Hongkongot, Kínát, Olaszországot, Franciaországot, Monacót, Németországot, Svájcot és az USA-t érinti, korábban olyan nagyvárosok is fogadták a sorozatot, mint London, Peking vagy Zürich. Az urbánus környezet révén a közönség könnyen kijut a versenyekre, és
zajártalom vagy lokális emisszió sem károsítja a környezetet, a kiegészítő programok pedig az érdeklődők szélesebb körével ismerteti meg a közlekedés korszerű formáit és a fenntarthatóságot.
A bajnokságban eleinte leginkább startup-csapatok vettek részt, manapság viszont egyebek mellett a Jaguar, a Nissan, a Mahindra, valamint a hazai gyártókapacitással is rendelkező vagy azt előkészítő Audi és BMW is indul benne, a Mercedes és a Porsche pedig hivatalosan a következő szezontól csatlakozik.
Az esetleges budapesti futam felvetése után a DTM hockenheimi idénynyitóján megkérdeztük a két német gyártó képviselőit arról, hogy mit gondolnak egy magyarországi forduló lehetőségéről. „Nyilvánvalóan nem az én feladatom a versenynaptár összeállítása, de hallottam róla, hogy szeretnének futamot rendezni” – mondta Dieter Gass, az Audi Motorsport igazgatója a GPhíreknek.
Az Audinak van gyártósora Magyarországon, nem olyan messze Budapesttől, ezért nekünk jó lenne, ha lenne verseny, már csak azért is, mert Budapest Európa egyik fővárosa. Hogy a városon belül hol lenne a legjobb megrendezni, azt nem tudom, mivel ahhoz nem ismerem eléggé Budapestet.”
Hasonlóan pozitív a nagy rivális, a BMW hozzáállása is. A bajor gyártó várhatóan 2023 környékén kezdi majd meg a termelést az előkészítés alatt álló debreceni gyárában, de Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója a magyar szurkolók miatt is szívesen visszatérne Budapestre. A Formula E adottságai miatt csak nagyvárosi versenyt tud elképzelni.
„A Formula E-nek olyan helyszínek kellenek, ahol az e-mobilitás leginkább fejlődik, ezek a helyszínek pedig a városok. A teljes infrastruktúrát a töltéssel és mindennel együtt sokkal könnyebb kezelni a városokban, ezért a Formula E-futamok a városokban kell legyenek, ez a helyes koncepció” – szögezte le a GPhíreknek adott exkluzív interjúban.
Amennyiben Alejandro Agag a Formula E részéről meg tud állapodni Budapesttel egy ottani versenyről, az remek lesz, hiszen a BMW már számos kategóriában versenyzett Magyarországon, és mindig nagyszerű szurkolókkal találkozott.”
„Azt hiszem, hogy a magyar emberek díjaznák, ha lenne ott egy verseny, miként a technológiát is értékelik. Korábban is részt vettünk városi bemutatókon Budapesten több mint százezer ember előtt, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy a Formula E is népszerű lesz, ha úgy döntenek, hogy versenyt rendeznek. Erről azonban Formula E vezetői és a Magyarország részéről illetékes emberek fognak dönteni.”
A Hungaroring képviseletében Gyulay Zsolt a Nagy Futamon leszögezte, hogy egyelőre nincs sok konkrétum az ügyben, ezt Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke az MTI-nek is megerősítette, de hozzátette, évek óta dolgoznak azon, hogy Magyarországra hozzák az elektromos versenysorozatot. A budapesti rendezvény idején a Dél-afrikai Köztársaságban az FIA konferenciáján vett részt, ahol szintén felmerült a verseny ügye.
Kezdeményeztem, hogy itt a következő napokban Jean Todttal egyeztessünk a Formula E versenynaptárjába kerülés feltételeiről
– nyilatkozta Oláh Gyárfás, és hozzátette, több lehetséges helyszín is felvetődött már (Gyulay a Városligetet és a Népligetet említette), valamint a verseny promóterének kiléte is kérdéses még. Az MNASZ elnöke elárulta, találkozott az F1 udvari pályaépítőjével, Hermann Tilkével is, aki szívesen részt venne a nyomvonal kialakításában.
„Számomra fontos szempont, hogy be tudjuk mutatni csodálatos fővárosunkat a televíziós közvetítés során. A Formula E ráadásul a közeljövőben világbajnoksággá alakulhat, ezért különösen pozitívak az érzéseim, mert így ezzel a sorozattal is csatlakozni tudnánk a magyar kormány törekvéséhez, amely szerint Magyarország szívesen ad otthont világ- és Európa-bajnokságoknak" – jelentette ki Oláh Gyárfás.