A rajongók a kényszerszünet alatt sem maradnak Forma-1 nélkül: azM4 Sport „élő” közvetítéssel több klasszikus verseny teljes felvételét leadja a kimaradó futamok napján. Az 1993-as és az 1999-es Európa, az 1996-os Monacói és Spanyol, valamint a 2007-es Kínai Nagydíj után ma 14:00-tól a 2017-es Azeri Nagydíjat láthatja.
A 2017-es szezon jelentős szabálymódosításokkal indult el, amitől a szurkolók azt remélték, hogy a Mercedes nyomasztó fölénye valamelyest csökkenni fog. A brackley-i istálló ugyanis az előző három év 60 futamából 52-t megnyert, és csupán egyszer, a 2015-ös Szingapúri Nagydíjon sikerült őket önerőből megverni.
Ez végül bejött, hiszen a Ferrari az előző idényhez képest jelentősen feljavult, és az SF70H fel tudta venni a versenyt a W08-assal. Ezt már az Ausztrál Nagydíjon megmutatták, ahol a versenyen Sebastian Vettel legyőzte Lewis Hamiltont. Az autó teljesítménye ugyan nem biztos, hogy önmagában elég lett volna a diadalhoz, de a jó stratégiának és némi szerencsének köszönhető elsőség reményt adhatott az olasz istálló szurkolóinak.
Néhány futam után aztán egyértelműen látszott, hogy a 2017-es világbajnokság Hamilton és Vettel küzdelméről fog szólni.
Mindketten nagyon motiváltak voltak, hiszen az előző idény mind a brit, mind a német pilóta számára csalódást keltően alakult. Előbbit Nico Rosberg letaszította a trónról, utóbbinak pedig egyetlen futamot sem sikerült nyernie, ami év vége felé borzasztóan frusztrálttá tette.
Az első hét futamon, mondhatni, felváltva diadalmaskodtak, egyedül a Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas „rondított bele” a sormintába, aki a szezon negyedik futamát, az Orosz Nagydíjat nyerte meg. Ezt leszámítva Vettel győzelmeire Hamilton rendre válaszolni tudott. Ennek ellenére nem alakult ki köztük ellenségeskedés, sőt, rendre dicsérték a másikat. A Spanyol Nagydíjon azonban már igazi test a test elleni csatát vívtak, ami megmutatta, hogy ez az állapot nem sokáig lesz fenntartható.
A bajnokságban az billentette a német pilóta felé a mérleget, hogy a három 1. mellé három 2. és egy 4. helyet tudott felmutatni, míg Hamiltonnak a Monacói Nagydíjon egy 7. pozíció is becsúszott.
Ennek következtében hét futam után 12 pontos különbség alakult ki köztük: előbbi 141, utóbbi 129 egységet gyűjtött. Ugyanakkor érezhető volt, hogy a Mercedes egy kicsivel még mindig jobb a Ferrarinál, akik csak a kanyargós pályákon voltak fölényben.
A tabella 3. és 4. helyén a két csapattárs, Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen állt, 93, illetve 73 ponttal. A két finn versenyző a barcelonai rajt után már összeakadt egymással, aminek következtében a Ferrari pilótája kiesett, ráadásul Max Verstappent is magával rántotta. (Később Bottas is feladta a futamot motorhiba miatt.)
A három nagycsapat közül egyértelműen a Red Bull rajtolt a legrosszabbul, és hamar egyértelművé vált, hogy abban az évben sem szólhatnak bele a világbajnoki küzdelembe.
Verstappen háromszor is kiesett, a holland pilótát az említett ütközés mellett Bahreinben és Kanadában is technikai meghibásodás hátráltatta, Montrealban ráadásul a 2. pozícióból kellett kiállnia. Az energiaitalosok ugyanakkor valamelyest bizakodhattak, mivel Daniel Ricciardo az utolsó három futamon egyaránt harmadikként végzett.
A konstruktőri tabella 4. helyén a Force India állt, akik olyannyira a senki földjén voltak, hogy már ekkor nagy pénzben lehetett fogadni arra, hogy ott is maradnak. Házon belül azonban kialakulóban volt a rivalizálás. A Monacói Nagydíjat leszámítva Sergio Pérez és az első teljes szezonját futó Esteban Ocon is minden futamon pontot szerzett, és ugyan ezen alkalmakkor rendre a mexikói pilóta végzett előrébb, négyszer is közvetlenül egymás mögött értek célba. Kanadában Pérez ellenszegült az utasításoknak, és nem engedte el csapattársát.
Emiatt a két versenyző elkezdett csatázni egymással, ezzel pedig Vettel futamát is veszélybe sodorták.
A Williams sokkal kevesebb pontot gyűjtött, mint az előző idényben, aminek következtében csupán a 6. helyen, a Toro Rosso mögött álltak a konstruktőri bajnokságban. Ennek egyrészt a gyengébb autó, másrészt Lance Stroll volt az oka. A kanadai pilótának csupán hetedszerre, hazai futamán jött össze a pontszerzés, miközben a Bottas helyére visszahívott Felipe Massa addigra már 20 egységnél tartott.
Így utazott a mezőny Bakuba, az idény nyolcadik nagydíjhétvégéjére. A papírformának megfelelően Hamiltoné lett a pole pozíció, majdnem fél másodperccel megelőzve Bottast. A 3. helyet azonban meglepetésre Räikkönen szerezte meg, így a világbajnoki éllovasokat három pozíció választotta el egymástól. Az 5. helytől kezdve minden bizonnyal kialakult volna a Red Bull, Racing Point, Williams, Toro Rosso sorminta, de a Q3-ban Ricciardo falhoz csapta az autóját a 6-os kanyarban, ezért csak a 10. pozícióból kezdhette meg a másnapi futamot.
A szurkolóknak vegyes előérzete lehetett a rajt előtt. Egyrészt jogosan lehetett tartani attól, hogy az előző idényben látott rémunalmas futam fog megismétlődni, ugyanakkor egy városi pályán egy apró hiba is elég lehet ahhoz, hogy minden felboruljon. Ez utóbbit a Forma-2-es mezőny is bizonyította, ahol az első versenyen még a piros zászló is előkerült…
Szerencsére végül a második változat valósult meg, és az év talán legemlékezetesebb versenyét láthattuk. A futam több biztonsági autós szakaszt, piros zászlót, valamint éllovasok és csapattársak közötti balhét is szolgáltatott. Emiatt végül olyan pilóták állhattak dobogóra, akik a futam elején valószínűleg nem reménykedtek ilyen jó eredményben.
A rajtnál Bottas és Räikkönen rögtön összeütközött, aminek következtében a Mercedes pilótája defektet kapott, és az első szárnya is megsérült. A bokszkiállása után az utolsó helyre jött vissza, ráadásul a mezőny jelentős részével szemben körhátrányban volt.
A 10. körben Danyiil Kvjat, majd pedig Max Verstappen autója mondta fel a szolgálatot. Előbbi rossz helyen állt, ezért kicsit megkésve ugyan, de behívták a biztonsági autót. A safety car a 16. körig vezette a mezőnyt, de miután kiment, szinte rögtön visszajött, mert Räikkönen autójáról folyamatosan estek le a darabok.
Ezúttal a 19. körig maradt bent, és az újraindítás előtt nem sokkal megtörtént az, amiről sejtettük, hogy előbb-utóbb be fog következni: Hamilton és Vettel összeütközött, ráadásul mindjárt kétszer! Persze csupán koccanásokról volt szó, de annál nagyobb botrányt váltottak ki az F1 világán belül.
A 15-ös kanyarnál ugyanis Hamilton lassabban ment annál, mint amire Vettel számított, így a német pilótának vészfékeznie kellett. Az ütközést nem úszták meg, de az autók csupán minimális sérülést szenvedtek. Vettel viszont úgy érezte, riválisa kibabrált vele, ezért odament mellé, és nemes egyszerűséggel ráhúzta a kormányt. Itt csupán a két kerék ért össze, de a (vélt) szándékosság miatt az esetből hatalmas botrány kerekedett.
Később Vettel 10 másodperces stop&go büntetést kapott, amit ő maga nem értett (vagy legalábbis úgy tett, mintha nem értené), Hamilton viszont kevesellte a szankció mértékét, aminek mind a rádióban, mind a nyilatkozatok során hangot adott. Tény, hogy a futam után a sportfelügyelők elismerték, a német pilóta kizárásán is erősen elgondolkodtak. A négyszeres világbajnok még ezután sem lélegezhetett fel, hiszen 8 nappal később az FIA-nál is meg kellett jelennie. A szövetség végül beérte egy nyilvános bocsánatkéréssel.
Az újraindítás után Massa megelőzte Pérezt, így a két Force India ismét egymásra talált. A 2-es kanyarban pedig a mexikói pilóta nem fért el a fal és Ocon között, így az autók összeértek, és a sérülések miatt mindketten jelentősen visszaestek. Ha figyelembe vesszük az ezután következő eseményeket, akkor könnyen lehet, hogy a csapat kettős dobogót hullajtott el. Az eset következtében pályára kerülő törmelék miatt Räikkönen defektet kapott, majd előbb csak a biztonsági autót küldték be, pár perc múlva viszont félbeszakították a futamot.
A több mint 20 perces szünet után Ricciardo megelőzte a két Williamset, amivel feljött a 3. helyre.
Mögötte Stroll haladt, mivel Massának eltört a lengéscsillapítója, ami pár perccel később a futam feladására kényszerítette. Nico Hülkenberg szintén pórul járt, mivel a 7-es kanyart túlságosan szűken akarta bevenni, és nekiment a falnak.
A dráma ekkor még tovább fokozódott, hiszen Hamiltonnak kilazult a fejtámasza, és a Mercedest arra kötelezték, hogy hívják ki a versenyzőt, és orvosolják a problémát. Vettel nem sokkal később töltötte le a büntetését, de a szokatlan hibának köszönhetően a brit versenyző elé került. Az éllovasok végül a 4. és az 5. helyen fejezték be a futamot.
Ricciardo győzelme innentől kezdve nem forgott veszélyben, de a 2. hely az utolsó pillanatig kérdéses volt. Végül a visszazárkózó Bottas közvetlenül a célvonal előtt előzte meg Strollt. A kanadai pilóta így is felállhatott a pódiumra, ráadásul az F1 történetének második legfiatalabb dobogósa lett, mindössze 11 nappal lemaradva a csúcstartó Verstappentől.
A futam után mindhárom élcsapatnak felemás érzései lehettek: a Red Bull Ricciardo révén megnyerte a futamot, de Verstappen ismét kiesett; a Ferrari csupán egy 4. helyet ért el, Vettel azonban így is Hamilton előtt végzett; a Mercedesnél pedig a brit pilóta győzelmét sirathatták, Bottas dobogója viszont mindenképpen elismerésre méltó volt, még ha a körülmények igencsak kedveztek neki.
A brackley-iek nemrég felelevenítették a futamot, és Andrew Shovlin, a csapat vezető versenymérnöke némi betekintést nyújtott az események hátterébe. A visszaemlékezésből kiderült, hogy Bakuban már a versenystratégia kidolgozása is teljesen másképpen zajlik, mint egy átlagos futam előtt.
„Ez egy teljesen más jellegű verseny, hiszen tudjuk, hogy egy városi pályán mindig nagyobb eséllyel történnek olyan balesetek, amelyek biztonsági autót, vagy akár piros zászlót idéznek elő – jelentette ki a Mercedes YouTube-csatornájára feltöltött videóban. – Ilyenkor úgy kell minimalizálni a kockázatot és kontrollálni a futamot, hogy közben végiggondoljuk, hogy mi történhet a későbbiekben. Ez nem egy olyan helyszín, ahol van egy stratégia, amit csak végre kell hajtani, hanem sokkal inkább hasonlít Monacóra, ahol az ember mindig felkészül arra, hogy valami közbejön.”
Ráadásul az autó optimális beállítását is nehéz megtalálni, hiszen az első két szektorban magas leszorítóerőre van szükség, ezzel szemben a harmadikban az lenne az ideális, ha az autók szárny nélkül mennének.
Ami magát a 2017-es viadalt illeti, a rajtnál Bottas járt a legrosszabbul, miután ütközött honfitársával. A balesetért inkább a fiatalabbik finn versenyzőt lehet hibáztatni, ennek ellenére a sportfelügyelők nem büntették meg. Azonban szankció nélkül is úgy nézett ki, hogy a verseny érdemi része befejeződött számára. Shovlin viszont elárulta, ők nem egészen így látták a helyzetet.
„Nem mondanám, hogy bármilyen várakozásunk lett volna, hiszen minden azon múlt, hogy a továbbiakban hogyan alakulnak az események – magyarázta. – Ebben a helyzetben egy biztonsági autós fázis során a pilóta visszaveheti a körét, és újra beszállhat a küzdelembe. Ilyenkor fontos, hogy a taktikával reagáljunk a történtekre. Előkészítettük azokat a gumikat, amiket pont erre a forgatókönyvre szántunk, utána pedig vártuk, hogy mi következik.”
Shovlin hozzátette, ezekben az esetekben a safety carban kell bízni, ami a 12. körben meg is érkezett.
Bottas elmehetett az élen állók mellett, és fizikailag is be tudott állni a mezőny végére. Előtte a lágy keverékek helyére visszatették neki a szuperlágyakat, de nnek végül a piros zászló miatt nem volt jelentősége, hiszen a két újraindítás során csak Pascal Wehrleint tudta megelőzni. (Ocon, Pérez és Räikkönen a két Force India balesete miatt került mögé.)
A megszakítás alatt a mezőny összes, még versenyben lévő tagjához hasonlóan ismét gumit cseréltek, és a finn pilótának féltávnál is többet kellett teljesítenie használt szuperlágyakon. Vele ellentétben Ocon friss gumikat kapott, és könnyen lehet, hogy ennek köszönhette, hogy az újraindítás után Bottas elé tudott kerülni.
A hátralévő 29 körben viszont a Mercedes pilótája a tizennegyedikről egészen a második helyig jött fel, ami akkor is szép teljesítmény, ha Hülkenberget, Massát, Hamiltont és Vettelt sem önerőből előzte meg. Shovlin úgy véli, a dobogóhoz az autó teljesítménye mellett a szerencse és a jó stratégia is hozzájárult.
„A gyors kocsi lehetővé tette, hogy felálljon a pódiumra, ez kétségtelenül fontos tényező volt – fogalmazott. – Emellett a futam alakulása is a kezére játszott, hiszen nagyon korán került az utolsó helyre, a biztonsági autós szakaszok pedig összesűrítették a mezőnyt, emiatt pedig folyamatosan tudott támadni. Egyiknek sem lehet kizárólagos jelentőséget tulajdonítani, hiszen Valtteri agresszivitása mellett olyan stratégia is kellett, amellyel előnyt lehetett kovácsolni a történtekből.”
Shovlin nem csupán Bottas futamáról, hanem Hamiltonéról is beszélt. Elsőként a safety car utáni újraindításokat említette meg, amikor a versenyt vezető pilótának rendkívül nehéz megtartania a pozícióját, hiszen a hosszú egyenesben könnyedén célponttá válhat. Emellett ráadásul arra is figyelnie kellett, hogy az első safety car-vonal előtt ne előzze meg a biztonsági autót.
Ilyenkor még fontosabbá válik a versenymérnök, vagyis ebben az esetben Peter Bonnington szerepe.
„Ahogyan jöttek le a lejtőn, Lewis nagyon lassan ment. A safety car hamar eltűnt a szeme elől, mert a kisebb törések miatt valójában nem egy egyenesről van szó, a falak pedig eltakarták a biztonsági autót. Lewis folyamatosan kommunikált Bonóval, aki tájékoztatta, amikor a safety car a 18-as, majd a 19-es kanyarhoz ért. Részben a pilóta képességein, részben pedig a közte és a mérnök között zajló munkán múlt, hogy a megfelelő időpontban lép-e a gázra.”
Az első alkalommal Hamilton majdnem túl korán előzte meg a biztonsági autót, de ezt még megúszta, mint ahogyan a Vettellel történő ütközések sem tették tönkre a versenyét.
A diffúzor ugyan kicsit megsérült, de a piros zászló alatt nagyjából helyre tudták hozni a károkat, továbbá néhány beállításon is lehetőségük volt módosítani. Shovlin szerint egyedül arra kellett figyelniük, hogy ne vállaljanak túl sokat, mert az autónak időben készen kellett állnia az újraindulásra.
Hamilton végül egy ritka probléma miatt járt pórul. A brit pilóta autóján meglazult a fejtámasz, és bár a csapat kérésének megfelelően időről időre visszatette a helyére, ez nem bizonyult végleges megoldásnak. A sportfelügyelők végül túl veszélyesnek ítélték a helyzetet, emiatt pedig ki kellett állnia a bokszba, és közel annyit veszített, mint később Vettel, ráadásul utána Carlos Sainz is feltartotta. Miután sikerült elmennie a spanyol pilóta mellett, Hamilton annyira koncentrált, hogy még Bonningtont is csendre intette, de ez sem volt elég ahhoz, hogy visszaelőzze a Ferrari versenyzőjét.
[A fejtámaszt] két elem rögzíti, amelyek a karosszéria hátuljában végződnek
– mondta. – A helyzet az, hogy azért lazultak ki, mert elhasználódtak. Ez nem olyan alkatrész, amit évente kicserélünk, amikor új autót tervezünk, hanem hosszú ideig változatlan marad. Ez a szerencsétlen incidens tízezer alkalomból egyszer fordul elő. Megtörténhetett volna szabadedzésen is, akkor egyszerűen csak bejön, és [a szerelők] megjavítják. A mi esetünkben akkor következett be, amikor vezettük a futamot, és biztonsági okokból ki kellett cserélnünk.” Hozzátette, azóta kifejlesztettek egy olyan változatot, amivel biztosan nem fog előfordulni ehhez hasonló.
Miután Vettel letöltötte a büntetését, a két pilóta a 7. és a 8. helyen állt. Fernando Alonsót, Kevin Magnussent, valamint Ocont mindketten meg tudták előzni, de a közöttük lévő sorrend a leintésig megmaradt. Shovlin rámutatott, hogy a négyszeres világbajnok tempója elég jó volt ahhoz, hogy a helycsere szinte lehetetlenné váljon. Innentől kezdve pedig arra figyeltek, hogy Hamilton ne csüggedjen el a történtek miatt, és a lehető legtöbb pontot gyűjtse be.