A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
2
Bronzérem
1
HUNMagyarország
21:05VízilabdaMagyarország-Japán
HUNMagyarország
22:03ÚszásSzabad 4 x 200m
NyílNyíl
Vágólapra másolva!
Már az is ritkaság, ha Európában dől el az F1-es világbajnokság, de még különlegesebb, ha ez a Hungaroringen történik. 20 évvel ezelőtt Michael Schumacher és a Ferrari mindent megnyert, ráadásul a német pilóta a győzelmével beérte Alain Prostot és bebiztosította a vb-címet is.

Rossz versenyek ritkán hoznak katarzist, és tárgyilagosan nézve nehéz bármi érdekeset kiemelni a ma éppen 20 éve megrendezett 2001-es Magyar Nagydíj 77 köréről. Akadnak viszont olyan alkalmak, amelyek az események hangulata és azok jelentősége miatt kiemelkedővé és emlékezetessé válnak, ebbe a kategóriába pedig mindenképpen beleillik a versenyhétvége és annak végkifejlete, amely révén Michael Schumacher a Hungaroringen bebiztosította pályafutása negyedik világbajnoki címét.

Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Luca Colajanni
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Jean Todt
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Ferjáncz Attila
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt, Deutsch Tamás
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt,
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Willi Weber, Corinna Schumacher, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, McLaren-Mercedes
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Luca Badoer
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt, Luca di Montezemolo, Luca Badoer
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Luca Badoer
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt, Luca di Montezemolo, Paolo Martinelli, Rory Byrne, Ross Brawn
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Német Nagydíj 2001, Mercedes-Benz C55 AMG orvosi autó, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Luca Colajanni
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Jean Todt
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Ferjáncz Attila
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt, Deutsch Tamás
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt,
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Willi Weber, Corinna Schumacher, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, McLaren-Mercedes
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Luca Badoer
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt, Luca di Montezemolo, Luca Badoer
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Luca Badoer
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt, Luca di Montezemolo, Paolo Martinelli, Rory Byrne, Ross Brawn
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Német Nagydíj 2001, Mercedes-Benz C55 AMG orvosi autó, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Luca Colajanni
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Jean Todt
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Ferjáncz Attila
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt, Deutsch Tamás
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, David Coulthard, McLaren-Mercedes, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt,
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Willi Weber, Corinna Schumacher, Jean Todt
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, McLaren-Mercedes
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Luca Badoer
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt, Luca di Montezemolo, Luca Badoer
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Luca Badoer
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Magyar Nagydíj 2001, Rubens Barrichello, Jean Todt, Luca di Montezemolo, Paolo Martinelli, Rory Byrne, Ross Brawn
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Német Nagydíj 2001, Mercedes-Benz C55 AMG orvosi autó, Magyar Nagydíj 2001
Forma-1, Magyar Nagydíj, 2001. Michael Schumacher, Ferrari
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 2001

Önmagában kiváltság egy versenypálya esetében, ha koronázás helyszíne lehet, arab országok manapság súlyos dollármilliókat fizetnek azért, hogy a szezon fináléját rendezhessék, korábban hagyományosan Japán vagy Brazília volt a szezonzáró és sokszor a döntő helyszíne, így

a ’2000-es évek elején egyáltalán nem volt megszokott, hogy Európában avat világbajnokot a Forma-1.

Kivételes alkalmak persze így is akadtak, a Hungaroringen sem ez volt az első ilyen esemény, 1992-ben Nigel Mansell a vörös 5-ös Williamsszel szintén Mogyoródon döntötte el a meglehetősen egyoldalú küzdelmet a saját javára, de Alain Prost 1993 végi visszavonulása után akkoriban nem voltak unalmas szezonok az F1-ben, így eleinte a Schumacher-Ferrari sikerkorszak korai fázisa is inkább megdöbbentő, semmint lelombozó volt.

A brit központú sajtó persze a kötelező udvariasságtól eltekintve nem lelkesedett azért, hogy a német pilóta a küszködéssel teli, de végül az ő sikerével zárult 2000-es szezon után a Ferrari F2001-essel valósággal tarolt a versenyeken.

A Magyar Nagydíj előtti 12 futamból 6 alkalommal győzött, négy 2. helyet szerzett és csak kétszer esett ki, bár az egyik pont a hazai versenye, a Német Nagydíj volt.

A Hungaroring előtt viszont zsinórban kétszer vereséget szenvedett (ennél több egymás után az egész szezon során nem fordult elő), ráadásul a Hockenheimringen nagy balesetbe is keveredett, ezért utólag érthető, hogy a saját elmondása szerint Schumachernek volt némi rossz előérzete a Magyar Nagydíj hétvégéjének kezdetén, bár ez később egyáltalán nem látszott indokoltnak.

Két fronton támadhatta Prost rekordját

Schumacher a Magyar Nagydíj előtt 37 pontos előnnyel rendelkezett legfőbb ellenfelével, a McLarennél versenyző David Coultharddal szemben, akkoriban 10 pont járt a győzelemért és 6 a 2. helyért, így egyértelmű volt, hogy ha a német pilóta megnyeri a versenyt, a világbajnoki címet is bebiztosítja. Ráadásul, pályafutása 51. győzelméért és negyedik világbajnoki elsőségéért hajtott, és tudhatta, hogy amennyiben nyer, mindkét örökranglistán beéri a legendás Alain Prostot.

Teltház volt a Hungaroringen, főleg a versenyen Forrás: Ferrari

Tekintettel arra, hogy a két kieséstől eltekintve Schumacher 2001-ben mindig 1. vagy 2. helyezett lett, Coulthard pedig csak két futamot nyert, nem kellett nagy bátorság ahhoz, hogy valaki a német pilóta sikerére fogadjon, főleg a szabadedzések után, hiszen négy tréningből hármat az élen zárt, majd az időmérőn letaglózó, 0,801 másodperces előnnyel megszerezte a pole pozíciót.

A mezőnyre nézve ennél is kínosabb volt, hogy Schumacher mindössze két mért kört teljesített a 60 perces kvalifikáción, vagyis az akkori szabályok szerint rendelkezésre álló 12 körből csak 6-ot használt fel, a lehetőségei felével egyszerűen nem élt, mert semmi szüksége nem volt rá. Ezt lehetne könnyelműségként értékelni, de ebben az esetben a totális fölény megnyilvánulása volt.

Az időmérő után a már addig is hatalmas létszámú német közönség vasárnapra még népesebb lett,

rengeteg szurkoló indult útnak szombaton azért, hogy ha már a Hockenheimringen nem sikerült, akkor a Hungaroringen személyesen is láthassák azt, ahogy a hidegháború utáni egységes Németország egyik szimbóluma, a munkásosztályból kiemelkedett Schumacher négyszeres világbajnok lesz.

Hangrobbanás a rajt után

A német pilóta az elévülhetetlen érdemei mellett arról is híres volt, hogy a szinte makulátlan teljesítményébe olykor nehezen megmagyarázható rövidzárlatok is bezavartak, ilyenek például a pillanat hevében elkövetett, védhetetlen sportszerűtlenségei, az „évi rendes hibaként” emlegetett balesetek és ilyen homokszem volt a gépezetben az is, hogy a rajtrács felé vezető körön az akkori formájában ma már nem létező 11-es kanyarban átugratott a kavicságyon a Ferrarival.

A kavicságy nem volt a forgatókönyv része, de ez is belefért Forrás: Getty Images/Clive Mason

Ross Brawn, a Ferrari technikai igazgatója a hideg fékekkel magyarázta a történteket a német Premiere riporterének, de mosolyából lehetett arra következtetni, hogy csak elbagatellizálni akarta a látványos bakit. Az autó egyben maradt, a gumikat lecserélhették, így néhány perccel később ez már csak a hétvége krónikájának egy apró részlete volt.

Schumacher tökéletesen rajtolt a pole pozícióból, ezzel a Magyar Nagydíjak akkori korszakának megfelelően félig meg is nyerte a versenyt, ráadásul a látványosan poros oldalról Coulthard nem tudott jól elrugaszkodni, így a német pilóta mögé felzárkózott hátvédnek csapattársa, Rubens Barrichello is.

A V10-es motorok hangorkánját a közönség ovációja váltotta fel,

amikor a mezőny elhagyta a célegyenest, és a kivetítők képén megjelent, hogy Barrichello is befurakodott a McLaren elé, a motorzajt is elnyomó üdvrivalgás hallatszott, ami a sűrített levegős dudák koncertjével körökön keresztül, és persze a leintés után is megmaradt.

Schumacher teljes magabiztossággal győzött, csak a bokszkiállások idejére engedte át a vezetést Forrás: Getty Images/Clive Mason

A verseny eseményei önmagukban valóban nem emlékezetesek: a mezőnyben mindössze egy (!) előzés történt, Schumacher eleinte visszafogta a tempót, az első 15 kör után viszont ritmust váltott és nagy léptekkel lerázta Barrichellót, majd az első bokszkiállások alkalmával a 2. helyet átmenetileg visszaszerző Coulthardot. A McLaren-pilóta a kerékcserék és tankolások második hullámánál ismét visszaesett a két Ferrari mögé, így

az olaszok mindent vittek: győzelmet, 2. helyet, a maximális 16 pontot és mindkét világbajnoki címet, ráadásul Schumacher a győzelmek (51) és a világbajnoki címek (4) száma terén is utolérte Prostot.

Schumachernek természetesen fivére, Ralf gratulált elsőként és csatlakozott hozzá Jean Alesi, a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen és a 2001-ben legyőzött David Coulthard is, mielőtt megkezdődött az önfeledt ünneplés a dobogón a himnuszok után jött a „We are the Champions” a Queentől a célegyenesben éljenző több tízezres közönség előtt.

„Lehetek én jó versenyző, de abban nem vagyok jó, hogy megtaláljam most a megfelelő szavakat, és kifejezzem magam. Csodálatos hétvége volt, minden tőlünk telhetőt megtettünk. Igazából, nem volt jó előérzetem, amikor megérkeztem ide, de most, hogy a pole után megszereztem az 51. győzelmemet is, amivel beértem Alain Prostot, ez egy kicsit sok nekem” – ámult Schumacher.

Rubens Barrichello, Jean Todt és Michael Schumacher együtt ünnepelhetett a dobogón Forrás: Ferrari

Az ünneplés Budapesten, a szállodában folytatódott immáron Luca di Montezemolo, a Ferrari elnökével egyetemben, majd másnap Schumacher és felesége rögtönzött városnézésre is indult a fővárosban, és végül az RTL munkatársai kalauzolták el őket a repülőtérre.

Prost már ekkor látta, hogy mi jöhet ezután

„Michael rendelkezik a képességekkel, hogy a tehetségével, koncentrációjával és motivációjával sikerre vigye” – idézte az Autosport elődje, az Atlas F1 a négyszeres világbajnok Prostot, aki csapatfőnökként a saját szemével látta a német pilóta győzelmét. – Ezért is hiszem, hogy ötszörös, akár hatszoros világbajnok is lehet." Ő és a Ferrari most nagy erőt képviselnek. Nem tudom, hogy képes lesz-e 60 vagy 70 versenyt is nyerni, de nem látom okát, hogy miért ne.”

A Professzor jóslata beigazolódott, Schumacher a következő évek során egészen 91-ig jutott, ezt a számot eddig csak Lewis Hamilton és a Mercedes tudta túlszárnyalni.

A nagy ünneplés a szállodában folytatódott Forrás: Ferrari

Sokan már akkor, fél szezon után is unták a Ferrari még épphogy csak elkezdődő sikerkorszakát, de a java még csak ekkor jött: Schumacher 2002-ben még korábban, már a Francia Nagydíjon bebiztosította a világbajnoki címét és a Hungaroringről már „csak” a konstruktőri elsőséget vitték haza, 2003-ban ugyan Fernando Alonso lekörözte a versenyünkön, de az év végén mégiscsak ő győzött. 2004-ben a konstruktőri versenyt ismét nálunk zárták le, az egyéni bajnokavatás esetében pedig csak azért kellett Spáig várni, mert 6 helyett 8 pontot ért a 2. hely.

A 2001-es Magyar Nagydíjon nehéz volt elképzelni, hogy még ennél is letaglózóbb lesz Schumacher és a Ferrari fölénye.

Bár jöttek később még nagyobb sikerek, még fölényesebb győzelmek, a 17. Magyar Nagydíj így is emlékezetes maradt a versenyünk történetében, hiszen ilyen makulátlan teljesítményt azóta is ritkán látni, ennyi rekordot egyszerre beállítani szinte lehetetlen, és ilyen hangulat talán azóta sem uralkodott az amúgy nagyszerű atmoszférájú Magyar Nagydíjakon.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!