Így lehet környezetbarát a logisztika

Vágólapra másolva!
A fenntarthatóság évek óta az egyik legdivatosabb kifejezés a világon, már-már buzzword-é nőtte ki magát, annyiszor olvashattunk vagy hallhattunk róla. Lényege, hogy a tevékenységeink során a lehető legkevésbé károsítsuk környezetünket, igyekezzünk a megújuló energiaforrásokra áttérni és próbáljuk meg nullára csökkenteni a műanyaghulladék termelést.
Vágólapra másolva!
Forrás: Freepik.com

Saját háztartásunkat se egyszerű fenntarthatóvá tenni, de az ipari folyamatok még komplexebb megoldásokat igénylenek. A logisztikában több szempontból is sérülnek a fenntarthatóság elvei, ezért az elmúlt néhány évtizedben jelentős változások indultak el a terület átszervezésért. Számos nagyvállalat (részben) újrahasznosított csomagolásra váltott, míg mások lokális szinten igyekeztek megreformálni a disztribúciót, például a kerékpáros kiszállítás támogatásával. Cikkünkben összefoglaljuk, hogy milyen problémák jelentkeznek a szállítmányozás egyes állomásain és bemutatunk egy környezettudatos alternatívát is.

Milyen a hulladékhelyzet a logisztikában?

A disztribúció három fő állomása a csomagolás, a szállítás és a raktározás, melyek eltérően szennyezik a környezetet. Érdemes egy rövid pillantást vetni mindegyikre, hogy megértsük az összefüggésüket.

Az elsőszámú kihívást a kamionok belsőégésű motorjaiból a levegőbe jutó toxinok jelentik. A világ szén-dioxid kibocsátásnak közel 15 százaléka származik a közúti közlekedésből - ennek jelentős részét teszi ki a szállítmányozás. A folyamat az üvegházhatás felerősítésén túl hosszú távon veszélyes az egészségünkre is az állandósult zaj- és levegőszennyezés miatt.

A füstgázok mellett komoly kihívást jelent az árutermékek csomagolása és tárolása alatt keletkező papír- és műanyaghulladék felhalmozódása is, ami az elavult csomagolási rendszerek következménye:

  • A rossz minőségű konténerek és szállító ládák elhasználódás után a szemétben végzik, hiszen a silány alapanyaghasználat miatt újrahasznosításuk nem lehetséges.
  • A korszerűtlen anyagok, mint a fa nem jelentenek környezetkímélőbb megoldást: sokkal gyorsabban tönkremennek, és ezért gyakrabban kell az utánpótlásukról (ezzel együtt az előállításukról) gondoskodni. Ráadásul a szállított teher összsúlyát is növelik.
  • Az úgynevezett töltelékanyagok, mint a karton, a védőfóliák, a hungarocell és a papírforgács a szállítmány átvétele után már nem használható fel újra.
  • A kiegészítő csomagolásokon kívül azzal is számolni kell, hogy a digitális fuvarszervezés hiánya miatt az adminisztráció nagy része még manapság is papíron történik - legyen szó szállítólevelekről vagy a papír alapú számlákról és blokkokról.
  • A kamionok tankolása és a raktárak energiafelhasználása is terheli a környezetünket.

A három problémára egyedül a disztribúció teljeskörű átalakítása jelenthet megoldás. A szállítmányozó cégeknek át kell állniuk az elektronikus fuvarszervezésre, a megújuló energiaforrásokra és emellett a keletkező hulladék mennyiségét is tudatosan csökkenteniük kell.

Forrás: Freepik.com

Többutas csomagolóanyagok a modern áruszállításban

A Schoeller Allibert holland székhelyű nagyvállalatot is a fenti jelenségek inspirálják már közel 50 éve innovatív szállítóeszközeik fejlesztésében. A cég újrahasznosítható műanyagból gyártja azokat a ládatípusokat, melyek a leggyakrabban használatosak a szállítmányozásban. IBC tartályok, műanyag raklapok, FLC konténerek, euro ládák, M30-as rekeszek mind ergonomikus kialakításban, tartós alapanyagokból érhetők el a Schoeller kínálatában és alkalmazásukkal több fronton is átalakíthatók a logisztikai folyamatok:

  • A Schoeller tárolóeszközök összehajthatók, így megszüntethetők a szervezetlen szállítmányozásban gyakori üresjáratok. A visszaúton újabb rakományokkal lehet megrakodni a teherautókat, hiszen az FLC ládák alig foglalnak helyet. Ha az üres járatok megszűnnek, akkor kevesebb kipufogógáz jut a levegőbe és a sofőrök sem dolgoznak feleslegesen.
  • A levegő minőségét lehet javítani úgy is, ha a cégek maximálisan kihasználják kamionjaik kapacitását és kevesebb fordulással ugyanannyi árut terítenek. A Schoeller sablon méretű szállítóeszközökkel maradéktalanul ki lehet tölteni a tehergépjárművek rakodótereit, így növelhető a hatékonyság.
  • A prémium minőségű, jól szellőző konténerek és ládák megvédik a termékeket a minőségromlástól és a fizikai sérülésektől, így egyszer használatos csomagolóanyagok nélkül is biztonságosan eljutnak az árucikkek a célállomásra.

A Schoeller 360°-os modellje a körkörös gazdaság gyakorlati megvalósítása. A cég a gyártás és a forgalmazás után nem száll ki termékei életéből, hisz a termékek élettartamának lejárta után gondoskodik azok újrahasznosításáról. Az elhasználódott műanyag ládákból végül új generációs tárolóseszközök lesznek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!