Új családi SUV nevét érdemes megjegyeznünk – Volkswagen Tayron bemutató

Vágólapra másolva!
Tágas, 5+2 üléses utastérrel és sokféle hajtással érkezik az új Tayron, ráadásul olyan kivitelben, melyet elnézve a világ többi részével ellentétben végre az európai piac tűnik kivételezettnek. Először találkozhattunk élőben az új, a Tiguan és a Touareg közé pozicionált családi SUV modellel.
Vágólapra másolva!

Kicsit egyszerűsíti és egyszerre kicsit bonyolítja is a Volkswagen márka a helyzetet azzal, hogy régiónkban a meglévő Tiguan mellé piacra dobja az azonos MQB Evo műszaki alapra épülő, de egy kicsit nagyobb méretű Tayron családi SUV modellt. E lépéssel ugyanis globálissá tették azt a kettős piaci jelenlétet, ami Kínában már évek óta működik, azaz a SAIC-VW és a FAW-VW kicsit eltérő autókat kínál azonos kategóriában, nehogy azokon a határvidékeken, ahol a két cég forgalmazási területe érintkezik, közvetlenül egymás ellen harcoljanak. De lássuk a részleteket!

Részben ismerős formák, új léptékben. A Tayronnal hattagúvá bővül a VW európai SUV-kínálata
Fotó: Volkswagen

Kalauz a családi SUV-modellek útvesztőjébe

Európában úgy oldották meg a kérdést, hogy a népszerű Tiguan szabadidő-autó fölé pozicionálják az újdonságot a kínálatban, míg Észak-Amerikában egyszerűen leváltják az eddigi Tiguant a nagyobb új modellel. Ám, hogy ne legyen egyszerű a dolog, arrafelé megtartja a Tiguan nevet, tehát idővel felbukkanhatnak majd az európai utakon szürkeimport keretében érkezett tengerentúli Tayronok, amelyeken a Tiguan név lesz olvasható. Ennek ellenére lesz egy olyan markáns különbség, ami segíthet megkülönböztetni egy behajózott portékát itthoni társaitól. 

4,77 méter hosszú az új családi SUV, a tengelytávja pedig 2,79 méter
Fotó: Volkswagen

A valósághoz ugyanis hozzátartozik, hogy az előző generációs Tiguan Allspace örökébe lépő Tayron csak nálunk, azaz wolfsburgi gyártásban kap ilyen nagy méretű karosszériát, 

Kínában és Mexikóban 13 centiméterrel kurtább felépítménnyel, szigorúan ötüléses utastérrel árulják.

Ezt a változatot láttuk egyébként korábban a kínai védjegyhivatal jóvoltából napvilágot látott képeken, amelyen sokkal rövidebb a tető, azaz laposabb – de messze nem kupés – szögben áll a hátsó szélvédő, míg a hosszú Tayron befejezése kombisabb.

Szériában kapja a legerősebb benzines és dízel a 4Motion összkerékhajtást
Fotó: Lővei Gergely

Persze ezt nem látni ilyen egyértelműen, mert a formatervezők az oldalfal domborításával, a lendületesen megrajzolt krómdíszekkel egész jól álcázzák a nagy térfogatú befejezést. Az Elegance és az R Line megjelenés között a krómdíszek mértéke, a (nem funkcionális) rácsok mérete jelenti az eltérést, a maga módján mindkét külső jól néz ki. Természetesen nem maradhatott el a hátsó lámpákat összekötő világító csík sem, ez a motívum egyébként a kocsi orrán is megismétlődik. 

Mint egy svájci bicska, olyan sokoldalú utastér

Tágas a belső, még ha ez nem is teljes értékű hétszemélyes autó. Az 5+2 ülés mögött is marad még 354 liter csomagtér (ennek jelentős része azért a padló alatti fiókban rejtőzik), támladöntés után pedig az 5 ülés mögött 850 literes lehet a csomagtartó, igaz, ehhez a csúcsértékhez előre kell húzni a hátsó üléseket és meredekre kell állítani azok támláit, tehát ilyenkor megszűnik az egyébként kényeztető hátsó tér. Aki minden hátsó széket lehajt, és az anyósülés támláját hátradönti, akár 2,9 méteres tárgyak is szállíthat a Tayron belsejében. A második sorban 60/40 arányban osztott, egymástól függetlenül állítható támlákkal rendelkező üléseket helyeznek el, az első sorba pedig a ergoLine-Plus fotelek is elérhetőek. 

Sokoldalúan variálható a beltér, középen nagyon kényelmes, leghátul inkább gyerekeknek való
Fotó: Volkswagen

Utóbbiaknál javították az eddig is elérhető komfortfunkciókat, hatékonyabb az ülésfűtés, a szellőztetés, a masszázsfunkció már tíz légpárnát használ és a fűtéssel együttműködve tud lávaköves masszázst is produkálni. Még szerencse, hogy ilyen kényeztető a fogadtatás, mert 

amíg a külső egyedi és kifejezetten lendületes, bent egy kicsit fantáziátlannak tűnik a műszerfal kialakítása.

A lehetőségekhez képest próbáltak játszani a díszbetétekkel és a hangulatvilágítással, de azért mindenfelé az újabban VW-szabványnak számító kapcsolókat és képernyőket találjuk.

Nagy kijelzőkből építkezik és látványos LED-díszkivilágítást kínál a műszerfal; nincs fizikai klímapanel
Fotó: Volkswagen

Így bizony kétszer is oda kell pillantani ahhoz, hogy az új Tiguanhoz képest felfedezze az ember az eltérést. Rengeteg tárolóhely könnyíti az együttélést, nem spóroltak az USB-csatlakozásokkal sem, a beltérrel kapcsolatban ha nem is kritika, de azért megjegyzendő tény: az opciós 3. üléssor csak kisgyermekeknek ajánlott. Így volt ez az előd Allspace karosszériában is, és mivel az ügyfeleknek ez elég volt, nem változtattak ezen. A második üléssor tologatásával azért lehet egy kicsit javítani a helyzeten, de a megközelítésre rendelkezésre álló hely mindig jelent egy bizonyos korlátot.

Komoly motorválaszték benzinessel, dízellel és hibriddel

A kínálaton belül egyébként a Passat és Touareg, azaz a belső égésű motorral szerelt csúcsmodellek mellé sorolták be a Tayron szabadidő-autót, ezzel is jelezni akarták annak kiemelt szerepét. Itt is elérhetően az MQB Evo új elektromos rendszeréből következő, nagyobb modellekből ismerős extrák, úgymint a már két vezérelt szelepet használó DCC Pro elektronikus lengéscsillapítás, vagy az oldalanként 20 ezer képpontot vetítő mátrix-LED fényszóró, és a Volkswagen úgy számol, hogy a vásárlók jelentős része be is fizet ezekre. Motorkínálat tekintetében nincs újdonság, a turbófeltöltős benzinesek között itt is a 150 lóerős eTSI jelenti a belépőt, míg az izmosabb, kétliteres változat 190 vagy 265 lóerővel választható. 

Valamennyi hátsó ülés ledöntésével 2090 literesre bővíthető a csomagtartó
Fotó: Volkswagen

Szerencsére nem mondtak le a vevők közében népszerű, szintén kétliteres dízelekről, melyek 150 vagy 190 lóerős lehetnek. 

Rendelhető plug-in hibrid hajtás is 204 vagy 272 lóerős rendszerteljesítménnyel,

100 km-t meghaladó elektromos hatótávolsággal és a többi csúcsváltozattal ellentétben fronthajtással. Rákérdeztem a Multivan esetén már bejelentett, hátsó hajtómotoros 4x4 plug-in hibrid hajtásra, de a kisebb méretű SUV hátuljában túlságosan zsúfolt azon a részen a karosszéria, nincs annyi hely a Tayron hátsó tengelyénél, hogy ott elférjen a villanymotor.

Balra a sportosabb megjelenésű R-Line, jobbra pedig az Elegance kivitel látható, mindkét esetben e-Hybrid hajtással
Fotó: Volkswagen

Vizsgálják a kérdést, és ha sikerült megfizethető megoldást találni (például az oda áttelepített benzintank átalakításával) a műszaki problémára, akkor leghamarabb a modellfrissítésnél találkozhatunk majd ezzel – addig ott az erős dízel vagy benzines azoknak, akik nem tudnak összkerékhajtás nélkül létezni. Ide tartoznak például azok, akiknek szükségük van a 2,5 tonnás vontatási képességre. Egyelőre nem hozták nyilvánosságra a Tayron árait, de a hírek szerint nagyjából 45 ezer euró körüli indulóösszegre lehet számítani Európában, ami a nagyjából 4000-re haladná még a Skoda Kodiaq árát, de természetesen a prémiummárkák szintje alatt marad.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!