NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 08: A general view of the cars parked in parc ferme after qualifying for the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 08, 2020 in Northampton, England. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Portugál Nagydíj után egyeztetni kezdenek a Forma-1 bennfentesei, hogy kidolgozzák a Honda kiszállása utáni lépéseket. A vártnál korábban jöhetnek új szabályok, de ennek lehetnek buktatói.
Senki sem örül a Forma-1-ben annak, hogy a Honda bejelentette, a 2021-es szezon végén ismét elhagyják a sportágat, így a Red Bull csapatainak új beszállító után kell néznie, és a világbajnokságról sem fest kedvező képet, hogy mindössze három gyártó marad a mezőnyben.
A jelenleg érvényben lévő, 2014-ben bevezetett motorformula csak a jövőre kiszálló Hondát tudta a sportágba csábítani, és nem várható, hogy a közeljövőben új gyártó kötelezné el magát a költséges, kétes eredményű, ráadásul csak néhány évig hasznos erőforrás kifejlesztése mellett.
Egyelőre nem léteznek konkrét tervek azzal kapcsolatban, hogy mikor jöhet új motorszabály az F1-ben,
és milyen jellegű erőforrással folytatódhat a jövőben a versenyzés, mindössze annyit tudni, hogy az elektromos meghajtásra a világbajnoksággá alakuló Formula E kizárólagossággal rendelkezik.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint a Honda döntése ébresztő a Forma-1 számára, és az FIA pénteki sajtótájékoztatóján kijelentette, túlságosan távolinak tartja, hogy csak 2026-tól változzanak a motorszabályok. Úgy vélte, gyorsan választ kell adni arra a kérdésre, hogy milyennek kell majd lennie az új formulának, milyen technológiára alapul majd, mert ez meghatározza a sportág jövőjét is.
Mattia Binotto, a Ferrari részéről azt mondta, ő továbbra is 2026-ra összpontosít, lehetőségnek tekinti, hogy a műszaki kérdések mellett az anyagi fenntarthatósággal is foglalkozhatnak, szerinte 2014 előtt túlságosan lekötötte a hibrid meghajtás a szabályalkotókat, de a költségekről megfeledkeztek. Azt viszont
elismerte, hogy fel kell gyorsítani az egyeztetéseket.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint azért nem lehetett eddig a jelenlegi technológia leváltásával foglalkozni, mert az további költségeket generált volna a gyártóknak, akik megállapodtak abban, hogy
a jelenlegi erőforrások nyugdíjazására 2025 a megfelelő időpont.
Biztosnak nevezte, hogy a motorokat érintő költségplafonra korábban is szükség lesz és felvetette a fejlesztések befagyasztását is, de csak abban az esetben, ha azok teljesítményei között nincs nagy eltérés.
„A továbbiakban mindannyiunknak asztalhoz kell ülni, hogy megbeszéljük, mi a megfelelő technológia a nagyvilág számára, hogyan tudjuk egyszerűsíteni azt, hogy kevesebbet költsünk, és olyan új formátumot találjunk, amit 2026-tól mindenki elfogad” – nyilatkozta Wolff.
Binotto emlékeztetett, hogy ugyan a hardvert egyelőre nem cserélik le, továbbra is zajlanak fejlesztések annak érdekében, hogy az erőforrások hasznosak legyenek az autóipar számára és fenntarthatók legyenek, kiemelte, hogy 2022-től az F1-ben is E10-es benzint használnak majd, és már 2026 előtt átállhatnak bioüzemanyagra is.
„Nem igaz, hogy helyes döntés lett volna korábban változtatni [a motorszabályon], mert túl korai lett volna még eldönteni, hogy mi hasznos az autóipar számára” – jelentette ki a svájci motorspecialista.
Az Auto Motor und Sport úgy értesült, hogy a csapatfőnökök, az FIA és a Liberty Media képviselői már a Portugál Nagydíj után
tárgyalóasztalhoz ülnek Portimaóban, hogy egyeztessenek az erőforrások jövőjéről.
A szaklap szerint az egyik irány az üzemanyagcellás fejlesztések megkezdése, ez azonban újabb komoly befektetéseket igényelhet. A másik egy egyszerűbb, a jelenlegi V6-os motorokon alapuló koncepció, amit akár már 2023-tól e-üzemanyag hajthat, és az MGU-K megtartása révén megmaradna a hibrid jelleg is.